Raport społecznej odpowiedzialności Grupy Kapitałowej ENEA za 2013 r. został przygotowany w zgodzie z wytycznymi międzynarodowego standardu Global Reporting Initiative G4, na poziomie aplikacji CORE. Raport wydany został w systemie rocznym. Poprzedni raport społecznej odpowiedzialności Grupy Kapitałowej ENEA za 2012 r. wydano w listopadzie 2013 r.
Zakres raportu
Niniejszy raport obejmuje dane 18 spółek Grupy Kapitałowej ENEA za okres od 1 stycznia 2013 do 31 grudnia 2013 r. (o ile nie wskazano inaczej), a także krótkie podsumowanie działań CSR realizowanych w pierwszej połowie 2014 r.
Spółki objęte raportowaniem
ENEA SA, ENEA Operator, ENEA Wytwarzanie, Elektrownie Wodne, Elektrociepłownia Białystok, Miejska Energetyka Cieplna Piła, Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Obornikach, Energetyka Poznańska Przedsiębiorstwo Usług Energetycznych ENERGOBUD Leszno Eneos, Energomiar, Hotel EDISON, Annacond Enterprises, ITSERWIS, Energo-Tour , BHU, ENEA Centrum, Energetyka Poznańska Zakład Transportu., ENEA Trading, Centrum Uzdrowiskowe ENERGETYK.
Zmiany w raportowaniu
Raport za 2013 r. nie zawiera szczegółowych informacji o spółkach Windfarm Polska, DOBITT ENERGIA i ENTUR. Dokument został natomiast uzupełniony o dane dotyczące spółki Annacond Enterprises.
Poza tymi zmianami, raport nie zawiera innych znaczących różnic dotyczących zakresu, zasięgu lub metod pomiaru w stosunku do raportu za poprzedni rok, ani korekt informacji zawartych w poprzednim raporcie.
Dobór treści raportu
Zgodnie z wytycznymi standardu GRI G4 raport został sporządzony w myśl „Zasady istotności”. Zgodnie z nią raport zawiera informacje i dane na temat kluczowych aspektów działalności Grupy Kapitałowej ENEA, które pozwalają zrozumieć istotę jej działalności oraz jej wpływ na otoczenie.
Raport został podzielony na pięć rozdziałów dotyczących działań spółek w takich obszarach odpowiedzialnego biznesu, jak: ład organizacyjny, relacje z Klientami, pracownikami i społecznościami lokalnymi oraz ochrona środowiska naturalnego.
Przy ocenie istotności wzięto pod uwagę aspekty raportowania, wyłonione w zeszłorocznym procesie raportowania i dokonano ich rewizji. Ponadto przeprowadzono ankietę ewaluacyjną wśród interesariuszy zewnętrznych oraz pracowników.
W rezultacie uzyskano listę najważniejszych aspektów raportowania. Raport przedstawia, w jaki sposób firma zarządza wymienionymi aspektami oraz jakie wyniki osiągnęła w tych obszarach.
W proces powstawania raportu zaangażowani byli pracownicy Grupy Kapitałowej ENEA – specjaliści dostarczający niezbędnych danych do opracowania raportu. Proces koordynowała Menedżer ds. CSR, wspierana przez firmę edukacyjno-doradczą CSRinfo. Raport nie został poddany weryfikacji zewnętrznej.
Kluczowe aspekty raportowania Grupy Kapitałowej ENEA:
Zarówno interesariusze zewnętrzni Grupy Kapitałowej ENEA, jak i jej pracownicy, najczęściej wskazywali na wysoki poziom istotności:
- bezpieczeństwa i zdrowia pracowników;
- jakości obsługi Klientów.
Ponadto ujęto dwanaście punktów istotnych do zaraportowania
Wykaz najistotniejszych aspektów zrównoważonego rozwoju Grupy Kapitałowej ENEA
Kluczowy aspekt lub temat | Oddziaływanie aspektu wewnątrz organizacji | Oddziaływanie aspektu na zewnątrz organizacji |
---|---|---|
Obszar środowiskowy | ||
Emisje dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych w kontekście wytwarzania i dystrybucji energii | V Szczególnie na spółki segmentu wytwarzanie | V |
Zużycie energii i rozwiązania energooszczędne | V | V W szczególności na Klientów |
Dbałość o zasoby wodne | V | V |
Odnawialne Źródła Energii (OZE) | V | V W szczególności na dostawców, Klientów i środowisko naturalne |
Compliance – zgodność z regulacjami i przepisami | V | V |
Obszar społeczny: zatrudnienie i godna praca | ||
Zatrudnienie – skala i warunki zatrudnienia | V | V |
Bezpieczeństwo i zdrowie pracowników | V | V |
Szkolenia i edukacja pracowników | V | V W szczególności na Klientów |
Obszar społeczny: wpływ na społeczności | ||
Antykorupcyjne polityki i procedury | V | V W szczególności na dostawców i Klientów |
Wpływ na społeczności lokalne i współpraca z nimi | V | V W szczególności na społeczności lokalne z terenu funkcjonowania spółek |
Wskaźniki społeczne: odpowiedzialność za produkt | ||
Ochrona prywatności i danych osobowych Klienta | V W szczególności na spółki segmentu obrót i segmentu dystrybucja | V W szczególności na Klientów |
Jakość obsługi Klientów | V W szczególności na spółki segmentu obrót i segmentu dystrybucja | V W szczególności na Klientów |
Kanały komunikacji z Klientami | V | V W szczególności na Klientów |
Compliance – zgodność z regulacjami i przepisami | V | V W szczególności na Klientów i konkurencję |